Gimnastyka w grupie zerówkowej
- Szczegóły
- Anna Kielawa
Dzieci z grupy 01 bardzo chętnie biorą udział w cotygodniowych ćwiczeniach gimnastycznych, które są dostosowane do ich potrzeb i możliwości. Szczególnym uznaniem wśród dzieci cieszą się zajęcia, w trakcie których mogą ćwiczyć przy użyciu przyborów gimnastycznych. Zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne mają szczególne znaczenie, ponieważ związane są z wszechstronnym rozwojem. Zapewniają prawidłowy rozwój fizyczny, umysłowy, motoryczny i społeczny każdego dziecka. Ćwiczenia gimnastyczne wykonywane w grupie sprawiają, że dzieci uczą się współpracy z rówieśnikami, pokonywania trudności, wytrwałości w dążeniu do celu oraz zdrowej sportowej rywalizacji. Przedszkolaki wiedzą też, że podczas gimnastyki muszą zwracać szczególną uwagę na zachowanie bezpieczeństwa i oczywiście dobrze się przy tym bawić.
Projekt Edukacyjny Sensosmyki
- Szczegóły
- Iwona Łukowicz
Nasze 3 – latki meldują wykonanie jesiennego zadania z projektu edukacyjnego "SensoSmyki". Zawitała u nas ścieżka sensoryczna z darów jesieni, niesamowicie zaciekawiła dzieci, dostarczyła im dużo radości i nowych doznań sensorycznych. Celem projektu jest dostarczenie dzieciom żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym, oraz ich wychowawcom i rodzicom narzędzi i inspiracji, które będą zachętą do wielozmysłowego poznawania i odkrywania świata oraz wpłyną na harmonijną pracę układu nerwowego dzieci poprzez odpowiednią stymulację zmysłów oraz będą sprzyjały rozwojowi mowy.
Rodzice czytają dzieciom w grupie 01
- Szczegóły
- Anna Kielawa
Czytanie dzieciom wspiera ich rozwój na wielu płaszczyznach: rozwija wyobraźnię, empatię, ćwiczy koncentrację i pamięć. Czytanie bajek pomaga lepiej zrozumieć otaczającą rzeczywistość, poszerzyć wiedzę o świecie, skłania do samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków. Dlatego grupa 01 wspólnie z rodzicami rozpoczęła akcję czytania książek. Akcję zainaugurowała mama Zuzi, która jako pierwsza zgłosiła się do czytania. Kolejną Panią była mama Aleksandra. Pani Justyna przeczytała dzieciom jedną z historii o przygodach żółwika Franklina pt. "Franklin – mały chwalipięta", która była bardzo ciekawa i pouczająca. Pani Natalia przeczytała dzieciom dwie bajki pt. "Jaś i Małgosia" oraz "Królowa Śniegu", które pokazują niesamowitą przyjaźń, miłość oraz siłę, które budzą się w człowieku, gdy przychodzi nam walczyć o bliską dla nas osobę. Dzieci ze skupieniem i zainteresowaniem wysłuchały czytanych bajek. Zuzia i Olek byli bardzo zadowoleni i dumni ze swoich mam. Serdecznie dziękujemy obu Paniom za wspólnie spędzony czas i czekamy na kolejnych rodziców.
Wizyta przedszkolaków w bibliotece szkolnej
- Szczegóły
- Joanna Trepczyk
3 listopada, dzieci z grupy "Bolek i Lolek" wzięły udział w zajęciach bibliotecznych zorganizowanych przez panią Monikę Młyńską. Podczas lekcji przedszkolaki obejrzały bajkę pt. "Noc w bibliotece" w teatrzyku kamishibai. Głównym bohaterem bajki jest krasnoludek, który zgubił swoją bajkę, natomiast akcja rozgrywa się nocą, w bibliotece. Bohaterowi pomagają różne postacie z bajek, w szczególności Pinokio, który wie w jaki sposób bibliotekarka wyszukuje książki w bibliotece, wykorzystując do tego program komputerowy. Bajka przybliżyła dzieciom wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania biblioteki. Po zakończeniu lekcji, przedszkolaki otrzymały kolorowanki przedstawiające zakładki do książek. Dziękujemy pani Monice za wspaniałe zajęcia!
Code Week w "Dwójce"
- Szczegóły
- Andrzej Karczewski
Uczniowie "Dwójki" kolejny rok z rzędu włączyli się w akcję "Code Week". W dniach 16 – 20 października w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach zarówno dzieci z oddziałów przedszkolnych, a także uczniowie z klas 1 – 8 włączyli się w akcję "Dwójka koduje 2023".
4 latki miały okazję uczestniczenia we wspólnej zabawie "Kolor – kształt", która polegała na klasyfikowaniu i dopasowywaniu na planszy dydaktycznej poszczególnych elementów, koloru do kształtu. W trakcie zajęć przedszkolaki rozwijały podstawowe funkcje poznawcze tj. pamięć, koncentrację uwagi oraz analizę i syntezę wzrokową. Na koniec zajęć dzieci wykonały zadanie na kartach pracy polegające na pokolorowaniu obrazka według podanego kodu.
Do programu "CodeWeek" włączyły się także dzieci z grupy "Bolek i Lolek". Głównym celem podjętych działań i aktywności było rozwijanie u dzieci analitycznego i logicznego myślenia, kształtowanie kreatywności, samodzielności w myśleniu, umiejętności współdziałania w zespole. 5 latki miały do wykonania 4 zadania związane z kodowaniem. W pierwszym zadaniu wykorzystaliśmy kubeczki z jesiennymi symbolami. Układanie wieży na podstawie rysunku schematycznego sprawiło 5 latkom dużo radości. Kubeczki są przestrzenne, wygodne do manipulowania, doskonale rozwijają koordynację wzrokowo ruchową i motorykę małą, a co najważniejsze w swojej prostocie są atrakcyjne dla dzieci. W następnym zadaniu 5 latki układały obrazki z pociętych części. Ta aktywność jest bardzo lubiana w naszej grupie. Układanie puzzli to doskonałe ćwiczenie, które rozwija wyobraźnię przestrzenną dzieci, naturalnie stymuluje rozwój mózgu. To znakomity trening pamięci. Kolejne zadanie polegało na dopasowaniu jesiennego obrazka do odpowiedniego cienia. Zabawa rozwija umiejętność kojarzenia, logicznego myślenia, a także spostrzegawczość. Do wykonania ostatniego zadania wykorzystaliśmy wytłaczanki po jajkach. Uzbierane wcześniej jesienne dary musieliśmy włożyć w odpowiednie miejsce, zgodnie z podanym kodem. Wszystkie przedszkolaki wykonały zadanie poprawnie. To była wspaniała lekcja dziecięcej matematyki ucząca sekwencji i logiki.
Dzieci z zerówki 03 kodowały bez komputera – kodowali na dywanie. Uczniowie z klasy 1b kodowali za pomocą kolorowych kubków oraz kolorowaniu odpowiednich pól według kodu oraz zabawie ruchowej "Skakanie – powtarzanie" na zajęciach z wychowania fizycznego. Uczniowie z klasy 2c w ramach tygodnia kodowania przy pomocy skakanek i kartek stworzyli własną planszę do kodowanie, na której układali figury geometryczne ustawiając na poszczególnych polach kolegów i koleżanki z klasy. Dodatkowo uczniowie wyruszyli z mapą w teren i odnajdowali zaznaczone przy pomocy punktów miejsca. Wykonywali również zadania z kodowania na zajęciach matematycznych oraz informatycznych korzystając z kart pracy oraz stron internetowych takich jak "Scratch" i "code.org".
Podczas zajęć z informatyki uczniowie doskonalili swoje kompetencje programistyczne: kodowali obrazkowo, tworzyli proste strony internetowe w języku HTML, a także programowali w języku C++ w ramach projektu "Liga Niezwykłych Umysłów". Młodzi programiści zgromadzeni wokół grupy "Algorytmika i programowanie" poznawali tajniki programowania, programowali na planszy za pomocą platformy Scottie Go!, konstruowali roboty za pomocą LEGO Mindstorm, projektowali modele obiektów 3d i korzystali z drukarki 3d. Elementy programowania były w tym czasie realizowane nie tylko na typowych zajęciach informatycznych. Uczniowie kodowali nawet na przyrodzie – kodowali używając kierunków geograficznych, a podczas zajęć z plastyki uczniowie mieli za zadanie wg kodu stworzyć jesiennego "Liścioludka".
Dzięki udziałowi w akcji uczniowie mieli okazję rozwijać logiczne, algorytmiczne myślenie, uczyli się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, kształtowali umiejętność pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań. Zajęcia były okazją do twórczego i odpowiedzialnego wprowadzenie dzieci w cyfrowy świat programowania.
Trwają zajęcia z modelowania 3d w ramach projektu mPotęga
- Szczegóły
- Andrzej Karczewski
Ruszyły zajęcia realizowane w ramach projektu "Modelowanie 3d – wprowadzenie do technologii druku 3d w szkole" realizowanego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kartuzach "Copernicus" w ramach programu mPotęga. Projekt polega na przeprowadzeniu cyklu zajęć od września do grudnia, podczas których uczniowie poznają tajniki modelowania oraz druku 3d.
Uczniowie biorący udział w zajęciach od września uczą się modelować i projektować bryły 3d. Najpierw były to proste figury, potem breloczek, potem już klucze, a nawet rakieta. Uczniowie wykorzystują do tego celu platformę edukacyjną Tinkercad, poznali interfejs i narzędzia aplikacji online oraz podstawy jej obsługi. Uczyli się wymiarowania, skalowania, ustawiania kamery i światła. To wszystko było potrzebne do samodzielnego modelowania. Niedługo potem zaczęły powstawać pierwsze modele 3d, które mogliśmy wydrukować.
Aktualnie uczniowie pracują nad własnymi projektami, które następnie są wydrukowywane za pomocą drukarki 3d. Uczniowie biorący udział w projekcie mieli okazję pochwalić się swoimi umiejętnościami podczas konferencji podsumowującej projekt ERASMUS+ "Matematyka Europejczyka – kreatywny nauczyciel kluczem do rozwijania kompetencji STEAM u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi", podczas której demonstrowali projektowanie oraz druk 3d.
Projekt dofinansowała Fundacja mBanku.
Międzynarodowy Dzień Mediacji
- Szczegóły
- Katarzyna Mielewczyk
Dnia 19 października na świecie obchodzony był Międzynarodowy Dzień Mediacji. W związku z tym uczniowie klas 1 – 8 uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnego, psychologa i wychowawców klas poświęconych tematyce mediacji, w tym również mediacji rówieśniczej. Uczniowie dowiedzieli się czym jest mediacja, jaka jest rola mediatora i jakie zasady obowiązują w mediacji.
Mediacja jest sposobem rozwiązywania konfliktu, w którym biorą udział skłócone strony i mediator. Jest dobrowolną, poufną metodą rozwiązywania sporu, w której strony konfliktu lub sporu, z pomocą bezstronnego i neutralnego mediatora, samodzielnie dochodzą do porozumienia. Celem mediacji jest wypracowanie rozwiązania satysfakcjonującego strony konfliktu, a nie ustalenie, kto ma rację w sporze. Mediacja służy załagodzeniu lub wygaszeniu konfliktu istniejącego między stronami. Strony w dużym stopniu stosują się do powziętych ustaleń z uwagi na to, że same uzgodniły te ustalenia. W bieżącym roku szkolnym jednym z priorytetów realizowanego przez nas Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego jest wprowadzenie mediacji rówieśniczej do naszych działań wychowawczych. Mediacja rówieśnicza to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania konfliktu między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów, przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Uczniowie ci zostaną przygotowani przez przeszkolonych edukatorów do pełnienia roli mediatorów w konfliktach rówieśniczych. Mediacje rówieśnicze zawsze odbywają się pod opieką dorosłych mediatorów szkolnych. Z naszej szkoły 4 osoby uczestniczyły w kilkudniowym szkoleniu, prowadzonym przez p. Katarzynę Stryjek, doświadczonego trenera mediacji, które odbyło się we wrześniu br. w Gdańskim Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej. Tytuł – Mediatora Szkolnego i Edukatora Mediacji Rówieśniczej otrzymały: p. Justyna Plichta, p. Agnieszka Szmit, p. psycholog Marzena Kordyl i p. pedagog Katarzyna Mielewczyk. Mamy nadzieję, że nasze działania będą miały korzystny wpływ na poprawę sytuacji wychowawczej w szkole i ogólną atmosferę budowania dialogu w środowisku szkolnym. Uczniowie rozwiną swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej, poznają kreatywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych w szkole i nie tylko.
"Dwójka" wicemistrzem Polski
- Szczegóły
- Karol Nowakowski
Srebrny medal to rewelacyjny dorobek uczniów naszej szkoły ze Szkolnych Mistrzostw Polski w biegach sztafetowych. W miniony weekend odbył się Ogólnopolski Finał Igrzysk Dzieci i Młodzieży Szkolnej w Sztafetowych biegach przełajowych. Po awansie z pierwszego miejsca na szczeblu wojewódzkim, aż 3 placówki z naszego regionu stanęły do rywalizacji o tytuły mistrzowskie reprezentując województwo pomorskie – Mała Szkoła w Szopie: klasy 7 – 8 (dziewczęta), SP Nr 1: klasy 4 – 6 (chłopcy) oraz SP Nr 2 w Kartuzach (dziewczęta). Finał rozegrano w sobotę w Białymstoku.
Na bardzo wymagającej i trudnej technicznie trasie wspaniale zaprezentował się zespół ze Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach. Po bardzo zaciętej rywalizacji w kategorii klas 4 – 6, dziewczęta uzyskały srebrny medal! Nasze wicemistrzynie zameldowały się na mecie zaledwie 2 sekundy za zwycięską sztafetą. Warto dodać, że kartuska "Dwójka" miała ze wszystkich startujących jedną z najmłodszych ekip, w większości uczennice klas 4 i 5, które na co dzień są członkiniami Grupy Sportowej "Dwójka na Medal" projektu realizowanego przez "Dwójkę" oraz AMS – Akademię Młodego Sportowca. Skład sztafety: Wiktora Wiczkowska, Antonina Koszałka, Zuzanna Gruba, Martyna Kryszewska, Martyna Gliniecka, Oksana Klein oraz rezerwowa Lena Bartwicka. Trener Karol Nowakowski oraz nauczyciel Bartosz Pryczkowski.
Warto dodać, że wielu rodziców kibicowało swoim córkom, zagrzewając i wspierając swoje dzieci na trasie.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Srebrny medal w eliminacjach wojewódzkich Igrzysk Dzieci w Szachach Drużynowych
- Szczegóły
- Tomasz Ciesielski
Dnia 30 października dwie drużyny Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach wystąpiły w finałach wojewódzkich Igrzysk Dzieci i Igrzyskach Młodzieży Szkolnej w Szachach Drużynowych. Szachiści z "Dwójki" wcześniej w bezkonkurencyjny sposób wygrali wszystkie eliminacje: gminne, powiatowe i półfinały wojewódzkie. Mecze finału wojewódzkiego zostały rozegrane w Centrum Kultury w Prabutach. Nasze drużyny pokazały waleczność, charakter i zaangażowanie od samego początku turnieju, który był rozgrywany na dystansie 5 rund, tempem gry 10 minut plus 5 sekund na partię.
Srebrny medal w ramach Igrzysk Dzieci w Szachach Drużynowych wywalczyła drużyna szachistów w składzie: Marta Szymanowska (4a), Jakub Sieniek (5a), Paweł Sieniek (4a) i Tomasz Stolc (3a). Natomiast drużyna w składzie: Antonina Wasilewska (8a), Krzysztof Drewing (8a), Kacper Kaczorowski (8b) i Piotr Wesołowski (8a) w ramach Igrzysk Młodzieży Szkolnej w Szachach Drużynowych zdobyła 4 miejsce walcząc do ostatniej gry o podium.
Gratulujemy sukcesu na arenie wojewódzkiej!
Nasi szachiści na IX Mistrzostwach Dzielnicy Gdyni Mały Kack w Szachach
- Szczegóły
- Tomasz Ciesielski
Dnia 28 października uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kartuzach wystąpili w kolejnym turnieju szachowym. Tym razem graliśmy na IX Mistrzostwach Dzielnicy Gdyni Mały Kack w szachach szybkich. Nasi uczniowie zajęli wysokie miejsca w różnych kategoriach wiekowych:
Grupa dziewcząt do lat 10
2 miejsce – Maja Wesołowska (2a)
Grupa chłopców do lat 10
2 miejsce – Tomasz Stolc (3a)
4 miejsce – Błażej Grzebyta (3a)
9 miejsce – Wiktor Zientarski (2a)
10 miejsce – Antoni Kowalczuk (2a)
Grupa chłopców do lat 14
1 miejsce – Piotr Wesołowski (8a)
Wszystkim gratulujemy sukcesu i życzymy zwycięstw w kolejnych startach przy planszach do gry w szachy.
Wycieczka edukacyjna uczniów z klas 6 do Gdańska
- Szczegóły
- Ewa Derbich
27 października odbyła się wycieczka do Gdańska, w której wzięli udział uczniowie z klasy 6a i 6b. Uczniowie zwiedzili stadion Polsat Plus Arena Gdańsk ze wszelkimi dostępnymi szczegółami – szatnia piłkarzy, pokój dla VIP-ów i wiele innych interesujących miejsc, które nie są dostępne na co dzień. Po zwiedzeniu stadionu uczniowie wzięli udział w seansie filmowym.