Job Shadowing ze Szkołą Podstawową w Zruč nad Sázavou w Czechach
- Szczegóły
- Dorota Klasa
W dniach 28.11 – 02.12 Szkołę Podstawową Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach odwiedziły trzy nauczycielki ze szkoły podstawowej położonej w centralnej części Czech – Zruč nad Sázavou. Projekt polega na wymianie doświadczeń oraz poznawaniu zasad funkcjonowania i metod nauczania zagranicznej placówki, poprzez obserwację i uczestnictwo w jej zajęciach. Nauczycielki z Czech codziennie miały okazję obserwować lekcje prowadzone przez nauczycieli "Dwójki", począwszy od oddziałów przedszkolnych, edukacji wczesnoszkolnej, a kończąc na przedmiotach w klasach 4 – 8. Lekcje miały bardzo zróżnicowaną tematykę. Goście z Czech obserwowali zajęcia z języka angielskiego, języka niemieckiego, muzyki, plastyki, przyrody, edukacji szachowej, matematyki, fizyki, chemii oraz zajęcia z doświadczeniami i eksperymentami w klasach młodszych. Dodatkowym urozmaiceniem było obserwowanie próby zajęć tanecznych zespołu folklorystycznego Słonuszka w Centrum Kultury. Jeden dzień przeznaczony został na całodzienną wycieczkę do Gdańska.
Udział w projekcie był bardzo ciekawym i ubogacającym doświadczeniem dla całej społeczności szkolnej.
Uczniowie z "Dwójki" w programie "Zdolni z Pomorza"
- Szczegóły
- Małgorzata Badowicz
Projekt "Zdolni z Pomorza" to projekt realizowany przez samorząd województwa pomorskiego w partnerstwie z Politechniką Gdańską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Celem projektu jest wsparcie uczniów uzdolnionych z klas VII i VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych województwa pomorskiego w dziedzinach: fizyka, informatyka, matematyka, a także biologia i chemia. W ramach projektu realizowane są tzw. akademickie formy wsparcia. Należą do nich: spotkania akademickie, warsztaty tematyczne, zajęcia pozalekcyjne akademickie (kółka olimpijskie), kursy e-learningowe oraz opieka mentorska.
Uczniami z "Dwójki", którzy rozwijają swoje zainteresowania w tym programie są Antosia Wasilewska, Piotr Wesołowski i Konrad Reszka. Wszystkim tym uczniom gratulujemy wiedzy, chęci dalszego rozwijania się ulubionym kierunku. Życzymy powodzenia!
Konrad Reszka stypendystą Marszałka Województwa Pomorskiego
- Szczegóły
- Małgorzata Badowicz
Konrad Reszka jest uczniem klasy 7a. Naukę rozpoczął w klasie szachowej. W kręgu jego zainteresowań leżą przedmioty takie jak: matematyka, informatyka czy fizyka, choć z innymi daje sobie doskonale radę. Konrad na lekcjach jest konsekwentny w dążeniu do celu, szuka różnych, często nietypowych rozwiązań. Często pomaga sobie w rozwiązaniu problemu tworząc kilka równoległych dróg uzyskania oczekiwanego efektu. Wiele problemów rozwiązuje w pamięci, logicznie i efektywnie kojarząc wiedzę z różnych dziedzin. Pracuje zdecydowanie szybciej niż pozostali uczniowie. Konrad nie poprzestaje na zagadnieniach z podstawy programowej, korzysta z różnych dostępnych źródeł informacji. Wasz kolego samodzielnie i systematycznie uzupełnia swoją wiedzę, która z przedmiotów ścisłych wykracza poza zakres klasy siódmej, co wynika z jego samodzielnych poszukiwań i przemyśleń. Konrad lubi grać w szachy. Należy do szkolnej drużyny szachowej. Największe sukcesy jednak odnosi w sporcie, a mianowicie w piłce nożnej. To jego pasja. Chłopiec reprezentuje szkołę w różnych konkursach przedmiotowych, na różnych szczeblach. O jego poziomie wiedzy świadczyć może uzyskiwana średnia z przedmiotów, która od klasy czwartej była i jest najwyższa. W klasie szóstej na koniec roku uzyskał średnią ocen 5,93. Oprócz wiedzy, wyróżnia go wysoka kultura osobista i przyjazny stosunek do rówieśników i osób dorosłych.
I właśnie takie podejście do nauki i pasji zaowocowało otrzymaniem stypendium. Jaki wniosek dla was? Warto się uczyć i dawać z siebie wszystko.
Zabawy andrzejkowe w oddziałach przedszkolnych
- Szczegóły
- Anna Kielawa
"Święty Andrzej ci ukaże, co ci los przyniesie w darze"...
Wigilia św. Andrzeja, czyli popularne andrzejki, od bardzo dawna są tradycyjnym dniem wróżb. Niegdyś andrzejki były przeznaczone wyłącznie dla dziewcząt, wróżby traktowano wówczas poważnie, odprawiano je indywidualnie i w odosobnieniu. Z czasem andrzejki przekształciły się w zabawę, w której uczestniczyły zarówno kobiety jak i mężczyźni. My również chcieliśmy poznać uroki wróżb i właśnie z tego powodu, 30 listopada wzięliśmy udział w zabawach andrzejkowych. Każda z grup w sposób wyjątkowy przygotowała się do tego magicznego dnia. Tajemnicze dekoracje sal, panie przebrane za wróżki sprawiły, że przedszkolaki przeniosły się w krainę czarów i wróżb. Poprzez zabawę miały również okazję przybliżyć się do tradycji i obrzędów ludowych. Przyszłość przepowiadana była na wiele sposobów: losowanie karteczek z zawodami, zabawa w butelkę, przekłuwanie serc z imionami przyszłych sympatii, "magiczne liczby", "wędrówka butów", przekuwanie balonów, wrzucanie monet itp. Każdy miał szansę odkryć, co przyniesie mu los. Bawiliśmy się naprawdę wyśmienicie, a każda nowa wróżba wzbudzała w nas ogromną ciekawość. Wszystkie wróżby przeplatane były pląsami i tańcami przy muzyce. Mamy nadzieję, że tak wyśmienita zabawa andrzejkowa powtórzy się również w przyszłym roku i dostarczy nam tyle samo, a może nawet więcej, radosnych przeżyć.
Bierzemy udział w kolejnej edycji programu "WF z AWF"
- Szczegóły
- Lucyna Leman - Kiedrowska
Klasy 1 i 3 kolejny raz biorą udział w Programie MEN "WF z AWF", którego celem głównym jest poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych (walka ze skutkami pandemii koronawirusa). Chętni nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej zostali wyposażeni w dodatkowe umiejętności związane z realizacją zajęć wychowania fizycznego. Wdrożyli dodatkowe zajęcia aktywizujące dla uczniów mające poprawić kondycję fizyczną po okresie hipokinezji. Regularnie dokonują też pomiarów sprawdzających. Zajęcia te są bardzo lubiane przez dzieci, pokazują, że wysiłek fizyczny może być też wspaniałą zabawą, która niesie ze sobą same korzyści.
Szkolne Dni Profilaktyki
- Szczegóły
- Katarzyna Mielewczyk
W dniach od 21 do 30 listopada realizowaliśmy "Szkolne Dni Profilaktyki", w czasie których skupiliśmy nasze działania na profilaktyce uzależnień behawioralnych (m.in. tj.: fonoholizm, siecioholizm) oraz promocji zdrowego stylu życia, w tym efektywnego spędzania czasu wolnego. Dzieci i młodzież są szczególnie podatni na uzależnienie od Internetu, ponieważ w obecnych czasach posiadanie smartfona z dostępem do Internetu jest niemal powszechne, a jego używanie społecznie akceptowalne (w przeciwieństwie np. do używek, które dla młodych ludzi są z punktu widzenia obowiązującego prawa niedostępne). U dzieci, zwłaszcza w młodszym wieku, nadużywanie Internetu jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ nie są one emocjonalnie dojrzałe na spotkanie się niektórymi treściami dostępnymi online. Starsza młodzież, wchodząc w okres dojrzewania i związane z tym kryzysy z określeniem własnej tożsamości oraz częste wahania nastroju, dodatkowo "generuje" czynniki ryzyka, które mogą wpływać na podatność na uzależnienie od Internetu, która najczęściej przejawiać się będzie: apatią, agresją, bezsennością oraz społecznym wyizolowaniem.
Szkoła włączyła się do Ogólnopolskiej Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł, w ramach której realizowany był Program Profilaktyczny "Smart, to znaczy mądrze!". Program ten skierowany jest do uczniów z klas I - VIII oraz ich rodziców i opiekunów. Pozwala nauczyć dzieci bezpiecznych zasad korzystania z Internetu, a rodzicom na wczesne zdiagnozowanie problemów wynikających nadużywania technologii cyfrowych przez młodzież. Program ma również na celu pomóc w wyznaczaniu granic i skonstruowaniu umowy dotyczącej zasad korzystania z technologii mobilnych i cyfrowych.
Dzięki współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kartuzach udało nam się zamówić materiały profilaktyczne do prowadzenia zajęć (karty pracy dla uczniów, ulotki informacyjne dla rodziców, plakaty, wzory ankiet ewaluacyjnych, dostęp do filmów profilaktycznych). W czasie "Szkolnych Dni Profilaktyki" wychowawcy klas, pedagog szkolny i psycholog prowadzili zajęcia profilaktyczno – edukacyjne z uczniami z wykorzystaniem materiałów z programu "Smart, to znaczy mądrze!". Uczniowie przygotowali także gazetki w swoich salach związane z realizowanym tematem.
W ramach naszych działań profilaktycznych uczniowie z wybranych klas wzięli również udział w zajęciach online z psychologiem z Centrum Interwencji Kryzysowej w Kartuzach (CIK) p. Bartoszem Łapą na temat cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. Natomiast dnia 24 listopada odbyło się spotkanie dla rodziców uczniów z klas 5 i 6 z kierownikiem CIK p. Anną Kuczkowską nt. zagrożeń w sieci, cyberprzemocy i związanych z tym konsekwencji prawnych.
Warto zaznaczyć, że rodzice mają duży wpływ na rozwój swoich dzieci i ich rola w kontrolowaniu czasu spędzonego przed "niebieskim ekranem" i treści dostępnych w Internecie jest bardzo ważna. Pokażmy dziecku, że świat poza ekranem też jest ciekawy. Może to być nie lada wyzwanie – bo to przede wszystkim wymaga także od nas odłożenia smartfona, ale warto podjąć trud i spędzić efektywnie czas z dzieckiem. Pamiętajmy, że dziecko uczy się przez obserwację.
Poprzez nasze działania profilaktyczne na terenie szkoły staramy się wspierać rodziców w ochronie dzieci przed pułapką uzależnienia.
Wizyta Kubusia Puchatka w oddziałach przedszkolnych
- Szczegóły
- Marzena Dąbrowska
Koniec listopada był dla naszych przedszkolaków bardzo wesoły i pełen niespodzianek. Największą niespodzianką była wizyta Kubusia Puchatka, czyli misia, który jest chyba najbardziej kochanym przez dzieci misiem na całym świecie. Wspólnie z Kubusiem przedszkolaki wzięły udział w tanecznej paradzie, zabawach zręcznościowych, oraz gimnastyce przy muzyce. Nie zabrakło uścisków i gorących przytulasów, którymi Kubuś obdarował dzieci. Był to dzień pełen wrażeń, gwaru i radości. Dzień, który na pewno na długo pozostanie w pamięci przedszkolaków, bo przecież pluszowy miś, to nie tylko zabawka, niezastąpiona przy zasypianiu przytulanka, ale to przede wszystkim najlepszy przyjaciel każdego dziecka, towarzysz wspólnych zabaw oraz wszystkich smutków i radości.
Uczniowie klasy 1a w Centrum Informacji Turystycznej w Kartuzach
- Szczegóły
- Joanna Bemowska
Dnia 29 listopada klasa 1a wzięła udział w warsztatach w Centrum Informacji Turystycznej w Kartuzach, które znajduje się w Kartuskim Centrum Kultury. Uczniowie obejrzeli filmy o Kaszubach oraz dowiedzieli się, co warto zwiedzić w naszym mieście. Podczas warsztatów, dzieci po raz pierwszy pracowały z mapami turystycznymi Kartuz. Wyszukiwały ulice, budynki, szkołę, miejsca swojego zamieszkania, a wszystko to pod okiem p. Natalii Gronda. Zajęcia były bardzo ciekawe.
Bajkowe Zabawy w Bibliotece Szkolnej
- Szczegóły
- Monika Młyńska
We wtorek 29 listopada nasza biblioteka zamieniła się w bajkową krainę, a to wszystko za sprawą postaci z bajek, które w tym dniu "urzędowały" w bibliotece. Odwiedzili nas Tygrysek z "Kubusia Puchatka", Hermiona z "Harrego Pottera", Baba Jaga oraz Kot w Butach. Od rana bibliotekę odwiedzały poszczególne klasy, żeby posłuchać mądrości, jakie mają im do przekazania bajkowi bohaterowie. Uczniowie zapoznali się również ze zwyczajami andrzejkowymi obecnymi w polskiej tradycji. W tym roku w bohaterów książek wcielili się: Wiktoria Beeger, Paulina Barejka, Alicja Szreder oraz Kamil Flisikowski. Zabawa bardzo się wszystkim podobała o czym świadczyły szerokie uśmiechy na twarzach naszych gości.
Kosmos w oddziale przedszkolnym 3 latków
- Szczegóły
- Agnieszka Mierska
Dzieci z grupy "Pszczółka Maja" podczas minionych zajęć dydaktycznych dowiedziały się jakie planety wchodzą w skład Układu Słonecznego, dlaczego Słońce jest gwiazdą, a nie planetą, oraz jaką nazwę nosi planeta na której żyjemy. Przedszkolaki stworzyły również wspólną galaktykę sensoryczną. To były z pewnością kosmiczne zajęcia!
Uczniowie z klas 6 i 7 wzięli udział w projekcie IPN "Drużyna Inki"
- Szczegóły
- Małgorzata Klinkosz - Anioła
Dnia 28 listopada w naszej szkole odbyły się lekcje historii i zajęcia warsztatowe z zakresu udzielania pierwszej pomocy w ramach projektu IPN "Drużyna Inki". Jego celem jest tworzenie na bazie historii odpowiedzialnego i świadomego świata lepszych ludzi oraz uzmysłowienie młodemu pokoleniu "żeby być częścią Drużyny Inki, trzeba być wrażliwym wobec drugiego człowieka i otwartym na wydarzenia historyczne". Wzięli w nich udział uczniowie klas V i VI. Zajęcia trwające 45 minut odbywały się w dwóch częściach. W pierwszej, uczestnicy zajęć poznawali życie "Inki" oraz jej rodziny. Danuta Siedzikówna, ps. "Inka", urodziła się 3 września 1928 roku. W wieku 15 lat złożyła przysięgę AK i odbyła szkolenie sanitarne, służyła m.in. w wileńskiej AK. W czerwcu 1946 r. została wysłana do Gdańska po zaopatrzenie medyczne. Tutaj aresztowało ją UB. Po ciężkim śledztwie została skazana na karę śmierci wraz z innym żołnierzem V Brygady Feliksem Salmonowiczem "Zagończykiem", nie wydawszy swoich towarzyszy. Wyrok wykonano 28 sierpnia 1946 roku. Jej ostatnie słowa brzmiały: "Niech żyje Polska! Niech żyje Łupaszko!". Miejsce pochówku obu ciał przez ponad 70 lat nie było znane. Dopiero w wolnej Polsce odkryto go i dokonano ekshumacji .Zorganizowano wtedy uroczysty pogrzeb. W drugiej części zajęć projektowych przeprowadzano teoretyczne i praktyczne szkolenie z zakresu sztucznego oddychania. Podczas zajęć uczniowie mogli wykazać się swą wiedzą i umiejętnościami, podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat sensu niesienia pomocy innym, zwłaszcza w obliczu zagrożenia czyjegoś życia.
Tego rodzaju zajęcia są niezwykle przydatne dla uczniów, rozwijają ich wiedzę historyczną, dają poczucie podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach oraz uczą pracy zespołowej by osiągnąć sukces.