Powiatowo – gminne obchody Święta Niepodległości
- Szczegóły
- Kinga Kołecka - Konkol
11 listopada wzięliśmy udział w powiatowo – gminnych obchodach Narodowego Święta Niepodległości w Kartuzach. Uroczystości poprzedził przemarsz pocztów sztandarowych, uroczysta msza św. w intencji Ojczyzny w kartuskiej kolegiacie oraz złożenie kwiatów pod pomnikiem Matki Boskiej Królowej Korony Polskiej. Wysłuchaliśmy przemowy starosty kartuskiego, który zwrócił uwagę na szczególny charakter dnia 11 listopada, podkreślając historyczny aspekt święta i doceniając jego spuściznę. Uroczyste stroje, kokardy narodowe, pieśni patriotyczne, to była piękna lekcja patriotyzmu.
Dzieci z oddziału Misia Uszatka świętują "Dzień Jeża"
- Szczegóły
- Marzena Dąbrowska
9 listopada dzieci z grupy Misia Uszatka obchodziły "Dzień Jeża". Celem obchodów było przypomnienie dzieciom, iż jeże to zwierzęta chronione, pełniące pożyteczną rolę w naszym ekosystemie. Tego dnia cała grupa miała na głowach sylwetę jeża, a nasza sala wypełniła się wieloma postaciami jeżyków w formie plakatów, zdjęć i maskotek. Podczas zajęć przedszkolaki miały okazję poszerzyć wiadomości dotyczące środowiska naturalnego tychże sympatycznych zwierzątek, ich wyglądu, sposobu poruszania się, odżywiania oraz tego, w jaki sposób przygotowują się do zimy. Dzieci dowiedziały się również na jak długo jeże zapadają w sen zimowy. W trakcie zajęć dydaktycznych wzbogaciły swoją wiedzę przyrodniczą, rozwijały swoje zdolności matematyczne, manualne oraz kształtowały poczucie rytmu. Ponadto nie mogło zabraknąć śpiewu i tańca. Przedszkolaki z radością uczestniczyły w zabawach ruchowych oraz naśladowczych. Na podsumowanie części dydaktycznej dzieci wzięły udział w mini quizie wiedzy, podczas którego pięknie odpowiedziały na wszystkie pytania. Następnie każde dziecko wykonało jeżykową pracę przestrzenną, którą ozdobiliśmy salę. Zwieńczeniem tego miłego dnia było wręczenie wszystkim uczestnikom odznaki "Przyjaciela Jeża" oraz wykonanie pamiątkowego zdjęcia w jeżowej fotobudce.
Święto Odzyskania Niepodległości
- Szczegóły
- Andrzej Karczewski
W dniu 10 listopada w naszej szkole odbyła się uroczystość z okazji Święto Odzyskania Niepodległości. Uroczystość rozpoczęła się od wprowadzenia sztandaru szkoły, odśpiewania hymnu narodowego. Uczniowie w części artystycznej skupili się nie tylko na przypomnieniu faktów historycznych związanych z odzyskaniem przez Polskę niepodległości, ale też na rozważaniach nad tym, czym jest wolność i niepodległość oraz jak współcześnie podchodzi się do kwestii wolności, a także czy czują więź z Ojczyzną. Pięknym dopełnieniem przedstawienia były piosenki wykonane przez chór i solistów oraz podkreślająca nastrój świetna dekoracja. Słowem i piosenkami o tematyce powstańczej młodzi "aktorzy" nakreślili polską drogę ku wolności przez męki i poświęcenie. Dzięki powstańcom, żołnierzom po 123 latach, pod wodzą Piłsudskiego, odzyskaliśmy upragnioną wolność, o którą każde następne pokolenie powinno dbać, aby "Polska była Polską".
11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości w oddziałach przedszkolnych
- Szczegóły
- Marzena Dąbrowska
"Jest takie miejsce na mapie świata – Polska!
To moje miejsce, tutaj mocniej bije mi serce!"
10 listopada w naszych oddziałach przedszkolnych obchodziliśmy Narodowe Święto Niepodległości. To wyjątkowy czas dla każdej Polki i Polaka. Przedszkolaki wysłuchały wiersza "Katechizm polskiego dziecka", zapoznały się z wydarzeniem historycznym z dnia 11 listopada 1918 r., poznały postać Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz przypomniały sobie znaczenie symboli narodowych. Każda z grup odśpiewała także hymn państwowy "Mazurek Dąbrowskiego" pamiętając przy tym o zachowaniu należytej postawy. Dzieci z zaangażowaniem wykonały tego dnia piękne flagi. Odświętne stroje, kotyliony i kolorystyka naszych barw narodowych sprawiły, że w tym dniu towarzyszyła nam niesamowita atmosfera.
Obchody Narodowego Święta Niepodległości miały na celu rozwijanie wśród wychowanków naszego przedszkola poczucia przynależności narodowej, pielęgnowanie polskiej kultury i tradycji. Jednocześnie były pouczającą lekcją historii i patriotyzmu.
Podsumowanie akcji "Paka dla Zwierzaka"
- Szczegóły
- Gabriela Pioch
Z okazji Międzynarodowego Dnia Zwierząt oraz Dnia Kundelka, na terenie naszej szkoły odbyła się zbiórka darów, na rzecz Schroniska dla Zwierząt w Kościerzynie prowadzone przez fundację "Animalsi". Akcja została zorganizowana przez uczniów Szkolnego Koła Wolontariatu SERCE. Cała góra darów jest już w schronisku! Mamy nadzieję, że dzięki tym prezentom, zwierzakom będzie żyło się lepiej.
Szkolny Klub Wolontariatu SERCE wraz z opiekunkami serdecznie dziękuje Wszystkim za zaangażowanie i wspieranie akcji!
Gimnastyka w grupie zerówkowej
- Szczegóły
- Anna Kielawa
Dzieci z grupy 01 bardzo chętnie biorą udział w cotygodniowych ćwiczeniach gimnastycznych, które są dostosowane do ich potrzeb i możliwości. Szczególnym uznaniem wśród dzieci cieszą się zajęcia, w trakcie których mogą ćwiczyć przy użyciu przyborów gimnastycznych. Zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne mają szczególne znaczenie, ponieważ związane są z wszechstronnym rozwojem. Zapewniają prawidłowy rozwój fizyczny, umysłowy, motoryczny i społeczny każdego dziecka. Ćwiczenia gimnastyczne wykonywane w grupie sprawiają, że dzieci uczą się współpracy z rówieśnikami, pokonywania trudności, wytrwałości w dążeniu do celu oraz zdrowej sportowej rywalizacji. Przedszkolaki wiedzą też, że podczas gimnastyki muszą zwracać szczególną uwagę na zachowanie bezpieczeństwa i oczywiście dobrze się przy tym bawić.
Projekt Edukacyjny Sensosmyki
- Szczegóły
- Iwona Łukowicz
Nasze 3 – latki meldują wykonanie jesiennego zadania z projektu edukacyjnego "SensoSmyki". Zawitała u nas ścieżka sensoryczna z darów jesieni, niesamowicie zaciekawiła dzieci, dostarczyła im dużo radości i nowych doznań sensorycznych. Celem projektu jest dostarczenie dzieciom żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym, oraz ich wychowawcom i rodzicom narzędzi i inspiracji, które będą zachętą do wielozmysłowego poznawania i odkrywania świata oraz wpłyną na harmonijną pracę układu nerwowego dzieci poprzez odpowiednią stymulację zmysłów oraz będą sprzyjały rozwojowi mowy.
Rodzice czytają dzieciom w grupie 01
- Szczegóły
- Anna Kielawa
Czytanie dzieciom wspiera ich rozwój na wielu płaszczyznach: rozwija wyobraźnię, empatię, ćwiczy koncentrację i pamięć. Czytanie bajek pomaga lepiej zrozumieć otaczającą rzeczywistość, poszerzyć wiedzę o świecie, skłania do samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków. Dlatego grupa 01 wspólnie z rodzicami rozpoczęła akcję czytania książek. Akcję zainaugurowała mama Zuzi, która jako pierwsza zgłosiła się do czytania. Kolejną Panią była mama Aleksandra. Pani Justyna przeczytała dzieciom jedną z historii o przygodach żółwika Franklina pt. "Franklin – mały chwalipięta", która była bardzo ciekawa i pouczająca. Pani Natalia przeczytała dzieciom dwie bajki pt. "Jaś i Małgosia" oraz "Królowa Śniegu", które pokazują niesamowitą przyjaźń, miłość oraz siłę, które budzą się w człowieku, gdy przychodzi nam walczyć o bliską dla nas osobę. Dzieci ze skupieniem i zainteresowaniem wysłuchały czytanych bajek. Zuzia i Olek byli bardzo zadowoleni i dumni ze swoich mam. Serdecznie dziękujemy obu Paniom za wspólnie spędzony czas i czekamy na kolejnych rodziców.
Wizyta przedszkolaków w bibliotece szkolnej
- Szczegóły
- Joanna Trepczyk
3 listopada, dzieci z grupy "Bolek i Lolek" wzięły udział w zajęciach bibliotecznych zorganizowanych przez panią Monikę Młyńską. Podczas lekcji przedszkolaki obejrzały bajkę pt. "Noc w bibliotece" w teatrzyku kamishibai. Głównym bohaterem bajki jest krasnoludek, który zgubił swoją bajkę, natomiast akcja rozgrywa się nocą, w bibliotece. Bohaterowi pomagają różne postacie z bajek, w szczególności Pinokio, który wie w jaki sposób bibliotekarka wyszukuje książki w bibliotece, wykorzystując do tego program komputerowy. Bajka przybliżyła dzieciom wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania biblioteki. Po zakończeniu lekcji, przedszkolaki otrzymały kolorowanki przedstawiające zakładki do książek. Dziękujemy pani Monice za wspaniałe zajęcia!
Code Week w "Dwójce"
- Szczegóły
- Andrzej Karczewski
Uczniowie "Dwójki" kolejny rok z rzędu włączyli się w akcję "Code Week". W dniach 16 – 20 października w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach zarówno dzieci z oddziałów przedszkolnych, a także uczniowie z klas 1 – 8 włączyli się w akcję "Dwójka koduje 2023".
4 latki miały okazję uczestniczenia we wspólnej zabawie "Kolor – kształt", która polegała na klasyfikowaniu i dopasowywaniu na planszy dydaktycznej poszczególnych elementów, koloru do kształtu. W trakcie zajęć przedszkolaki rozwijały podstawowe funkcje poznawcze tj. pamięć, koncentrację uwagi oraz analizę i syntezę wzrokową. Na koniec zajęć dzieci wykonały zadanie na kartach pracy polegające na pokolorowaniu obrazka według podanego kodu.
Do programu "CodeWeek" włączyły się także dzieci z grupy "Bolek i Lolek". Głównym celem podjętych działań i aktywności było rozwijanie u dzieci analitycznego i logicznego myślenia, kształtowanie kreatywności, samodzielności w myśleniu, umiejętności współdziałania w zespole. 5 latki miały do wykonania 4 zadania związane z kodowaniem. W pierwszym zadaniu wykorzystaliśmy kubeczki z jesiennymi symbolami. Układanie wieży na podstawie rysunku schematycznego sprawiło 5 latkom dużo radości. Kubeczki są przestrzenne, wygodne do manipulowania, doskonale rozwijają koordynację wzrokowo ruchową i motorykę małą, a co najważniejsze w swojej prostocie są atrakcyjne dla dzieci. W następnym zadaniu 5 latki układały obrazki z pociętych części. Ta aktywność jest bardzo lubiana w naszej grupie. Układanie puzzli to doskonałe ćwiczenie, które rozwija wyobraźnię przestrzenną dzieci, naturalnie stymuluje rozwój mózgu. To znakomity trening pamięci. Kolejne zadanie polegało na dopasowaniu jesiennego obrazka do odpowiedniego cienia. Zabawa rozwija umiejętność kojarzenia, logicznego myślenia, a także spostrzegawczość. Do wykonania ostatniego zadania wykorzystaliśmy wytłaczanki po jajkach. Uzbierane wcześniej jesienne dary musieliśmy włożyć w odpowiednie miejsce, zgodnie z podanym kodem. Wszystkie przedszkolaki wykonały zadanie poprawnie. To była wspaniała lekcja dziecięcej matematyki ucząca sekwencji i logiki.
Dzieci z zerówki 03 kodowały bez komputera – kodowali na dywanie. Uczniowie z klasy 1b kodowali za pomocą kolorowych kubków oraz kolorowaniu odpowiednich pól według kodu oraz zabawie ruchowej "Skakanie – powtarzanie" na zajęciach z wychowania fizycznego. Uczniowie z klasy 2c w ramach tygodnia kodowania przy pomocy skakanek i kartek stworzyli własną planszę do kodowanie, na której układali figury geometryczne ustawiając na poszczególnych polach kolegów i koleżanki z klasy. Dodatkowo uczniowie wyruszyli z mapą w teren i odnajdowali zaznaczone przy pomocy punktów miejsca. Wykonywali również zadania z kodowania na zajęciach matematycznych oraz informatycznych korzystając z kart pracy oraz stron internetowych takich jak "Scratch" i "code.org".
Podczas zajęć z informatyki uczniowie doskonalili swoje kompetencje programistyczne: kodowali obrazkowo, tworzyli proste strony internetowe w języku HTML, a także programowali w języku C++ w ramach projektu "Liga Niezwykłych Umysłów". Młodzi programiści zgromadzeni wokół grupy "Algorytmika i programowanie" poznawali tajniki programowania, programowali na planszy za pomocą platformy Scottie Go!, konstruowali roboty za pomocą LEGO Mindstorm, projektowali modele obiektów 3d i korzystali z drukarki 3d. Elementy programowania były w tym czasie realizowane nie tylko na typowych zajęciach informatycznych. Uczniowie kodowali nawet na przyrodzie – kodowali używając kierunków geograficznych, a podczas zajęć z plastyki uczniowie mieli za zadanie wg kodu stworzyć jesiennego "Liścioludka".
Dzięki udziałowi w akcji uczniowie mieli okazję rozwijać logiczne, algorytmiczne myślenie, uczyli się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, kształtowali umiejętność pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań. Zajęcia były okazją do twórczego i odpowiedzialnego wprowadzenie dzieci w cyfrowy świat programowania.
Trwają zajęcia z modelowania 3d w ramach projektu mPotęga
- Szczegóły
- Andrzej Karczewski
Ruszyły zajęcia realizowane w ramach projektu "Modelowanie 3d – wprowadzenie do technologii druku 3d w szkole" realizowanego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kartuzach "Copernicus" w ramach programu mPotęga. Projekt polega na przeprowadzeniu cyklu zajęć od września do grudnia, podczas których uczniowie poznają tajniki modelowania oraz druku 3d.
Uczniowie biorący udział w zajęciach od września uczą się modelować i projektować bryły 3d. Najpierw były to proste figury, potem breloczek, potem już klucze, a nawet rakieta. Uczniowie wykorzystują do tego celu platformę edukacyjną Tinkercad, poznali interfejs i narzędzia aplikacji online oraz podstawy jej obsługi. Uczyli się wymiarowania, skalowania, ustawiania kamery i światła. To wszystko było potrzebne do samodzielnego modelowania. Niedługo potem zaczęły powstawać pierwsze modele 3d, które mogliśmy wydrukować.
Aktualnie uczniowie pracują nad własnymi projektami, które następnie są wydrukowywane za pomocą drukarki 3d. Uczniowie biorący udział w projekcie mieli okazję pochwalić się swoimi umiejętnościami podczas konferencji podsumowującej projekt ERASMUS+ "Matematyka Europejczyka – kreatywny nauczyciel kluczem do rozwijania kompetencji STEAM u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi", podczas której demonstrowali projektowanie oraz druk 3d.
Projekt dofinansowała Fundacja mBanku.