Kolaż zdjęć uczniów z ich pracami plastycznymi - flagą Polski.

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej jako święto obchodzony jest od 2004 roku. Tego dnia organizowane są liczne akcje patriotyczne, które przypominają o biało -  czerwonych barwach narodowych. W ostatnich latach do łask wróciła też kokarda narodowa – biało - czerwona rozetka, noszona przez powstańców w XIX wieku. Dziś Polacy przypinają ją do ubrania podczas świąt państwowych. Barwy biała i czerwona zostały po raz pierwszy uznane za narodowe 3 maja 1792 r., w pierwszą rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Formalnie zostały przyjęte jako kolory państwa polskiego przez Sejm Królestwa Polskiego w 1831 r., w czasie powstania listopadowego. Po odzyskaniu niepodległości wygląd polskiej flagi zatwierdził Sejm Ustawodawczy 1 sierpnia 1919 r. My również przyłączyliśmy się do tych uroczystości, uczniowie wykonali flagi z kółek w technice 3D oraz napis "Kocham Cię Polsko" w kaligrafii artystycznej.

Dwójka uczniów przy stoliku wykonuą prace plastyczne.

Rytmika to zajęcia, na których poznają teorię muzyki – w formie praktycznej – potrzebną do nabycia umiejętności czytania, pisania i rozumienia zapisu nutowego i innych zjawisk muzycznych. Dzieci poznały zjawisko wysokości dźwięków oraz klucz wiolinowy i basowy. Na podstawie filmiku "Rytmika dla dzieci" dzieci na początku miały rozgrzewkę, był marsz, podskoki i bieg. Podczas zabawy, gdy usłyszały dźwięk wysoki dzieci stały na palcach i unosiły ręce wysoko do góry. Podczas dźwięków niskich dzieci pochylały się do przodu i zwieszały nisko ręce. W trakcie muzyki były dźwięki podczas, których dzieci udawały motyle (stały na palcach i udawały skrzydełka). Na koniec zajęć podczas muzyki Michała Lorenc pt. "Taniec Eleny" – dzieci zamieniły swoje palce w tancerzy, które przy muzyce tańczyły, a przy okazji malowały linie, kropki, wzory i inne esy - floresy. Każdy palec był w innym kolorze. Wychowankowie dobrze się bawili i piękne prace stworzyli.

Zrzut ekranu podczas spotkania uczniów z rówieśnikami ze szkoły z Chile.

W czwartek 29 kwietnia miało miejsce drugie i ostatnie spotkanie naszych uczniów z uczniami ze szkoły Escuela Francia Valdivia z Chile w ramach projektu "Unity in Diversity - Universal Educational Projects". Celem działań projektowych było poznanie kultury krajów partnerskich oraz doskonalenie umiejętności porozumiewania się w języku angielskim. Wszystkie zadania realizowane były przez uczniów online wyłącznie w języku angielskim z wykorzystaniem różnorodnych technologii informacyjno - komunikacyjnych od marca do kwietnia 2021 r.

Podczas trwającego ponad godzinę spotkania uczniowie prezentowali efekty swojej pracy, a mieli do wykonania dwa zadania: przygotowanie prezentacji o kraju partnerskim oraz napisanie wiersza o tymże kraju. Poruszane były tematy takie jak kultura danego kraju, geografia, elementy historii, tradycyjna kuchnia czy sport. Dzieci z zainteresowaniem słuchały siebie wzajemnie, a następnie zadawały pytania. Dowiedziały się na przykład, że ulubioną potrawą Chilijczyków jest Completo Italiano - hot dogi z dużą ilością awokado i pomidorów, a uczniowie z Chile byli zdumieni faktem, że Polacy malują jajka na Wielkanoc. Usłyszeli wiele ciekawostek, ale również znaleźli wiele podobieństw miedzy naszymi krajami. Podsumowaniem projektu było wyrecytowanie wierszy, które dzieci napisały o Polsce i Chile.

Projekt okazał się być nie tylko urozmaiceniem zajęć dla uczniów, lecz także dostarczył wiele cennych doświadczeń oraz umiejętności. Dzieci zrozumiały, że dzięki nowoczesnym technologiom cały świat jest "na wyciągnięcie ręki" oraz to, że świat jest różnorodny, a przez to piękny.

Dzieci z zerówki podczas zajęć o tematyce filmowej.

Dzieci z zerówki grupy drugiej podjęły się tematu kinowego. Z zadowoleniem opowiadały na temat swoich ulubionych filmów animowanych zarówno tych obejrzanych w telewizji, jak i w kinie. W tym dniu z zapałem i ogromną radością dzieci zredagowały zasady prawidłowego zachowania się w kinie. Jednym z zadań było namalowanie wybranej sceny z ulubionymi postaciami z filmu, które stały się nie tylko głównym tematem dyskusji, ale również wystrojem naszej sali.

Pielęgniarka szkolna wraz z dziećmi z zerówki podczas pogadanki.

28 kwietnia uczniowie świetlicy spotkali się z pielęgniarką szkolną p. Barbarą Klajna. Wizyta miała na celu promowanie zdrowego stylu życia oraz przekonanie uczniów, że stan naszego zdrowia zależy w dużej mierze od nas samych. Pani pielęgniarka przeprowadziła pogadankę. Dzieci dowiedziały się jak ważne jest zdrowe odżywianie, higiena osobista oraz aktywność ruchowa. Spotkanie przebiegało w miłej atmosferze. Dzieci z zainteresowaniem uczestniczyły w pogadance i zadawały pytania. Świetliczaki zdobyły wiele cennych informacji, które wykorzystają w życiu codziennym.

Zrzut ekranu podczas X Gminnego Konkursu "Czytam, więc jestem".

Dnia 29 kwietnia w naszej szkole odbyła się X edycja Gminnego Konkursu "Czytam, więc jestem". Ze względu na pandemię wydarzenie odbyło się w formie zdalnej na platformie MS Teams. Konkurs adresowany był do uczniów ze szkół Gminy Kartuzy. Przebiegał w dwóch kategoriach wiekowych. Do kategorii klas II - III zgłosiło się 10 uczniów z 5 szkół: Szkoły Podstawowej w Mirachowie, Szkoły Podstawowej im. Leona Kąkola w Grzybnie, Zespołu Kształcenia i Wychowania w Brodnicy Górnej, Szkoły Podstawowej im. gen. Józefa Wybickiego w Staniszewie oraz przedstawiciele gospodarzy. Do kategorii klas IV - V zgłosiło się z kolei 11 uczestników z 6 szkół: Szkoły Podstawowej im. gen. Józefa Wybickiego w Staniszewie, Szkoły Podstawowej Nr 5 w Kartuzach, Szkoły Podstawowej w Kiełpinie, Zespołu Kształcenia i Wychowania w Brodnicy Górnej, Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kartuzach oraz Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kartuzach.

Uczniów wraz z opiekunami i komisję konkursową powitał dyrektor szkoły p. Piotr Kloczkowski, który życzył powodzenia wszystkim uczestnikom. Młodsi uczniowie prezentowali fragmenty książki p. Justyny Bednarek pt. "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)". Natomiast starsi uczestnicy czytali wylosowane fragmenty "Kronik Archeo. Tajemnicę klejnotu Nefertiti" napisaną przez p. Agnieszkę Stelmaszyk. Komisja konkursowa w składzie: p. Marzena Krefta - dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kartuzach, p. Kazimiera Socha - dyrektor Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej im. Janusza Żurakowskiego oraz p. Barbara Kąkol - dyrektor Muzeum Kaszubskiego im. Franciszka Tredera wyłoniło zwycięzców, na których czekają nagrody - książki z autografami ufundowane przez autorki czytanych w konkursie utworów.

Laureaci Gminnego Konkursu "Czytam, więc jestem".

Kategoria klas II - III

  • I miejsce: Olga Wolańska (Szkoła Podstawowa Nr 2 w Kartuzach), Izabela Trybowska (Zespół Kształcenia i Wychowania w Brodnicy Górnej)
  • II miejsce: Maja Olszewska (Szkoła Podstawowa w Mirachowie), Szymon Keller (Szkoła Podstawowa Nr 2 w Kartuzach)
  • III miejsce: Filip Kostuch (Szkoła Podstawowa w Grzybnie), Liliana Biankowska (Szkoła Podstawowa w Mirachowie)
  • wyróżnienia: Zuzanna Szreder (Szkoła Podstawowa w Grzybnie), Dominik Hirsz (Zespół Kształcenia i Wychowania w Brodnicy Górnej), Amelia Gruba i Jagoda Szutenberg (Szkoła Podstawowa w Staniszewie)

Kategoria klas IV - V

  • I miejsce: Antonina Tomicka (Szkoła Podstawowa w Kiełpinie) oraz Nina Dąbrowska (Szkoła Podstawowa Nr 1 w Kartuzach)
  • II miejsce: Marta Krampa (Szkoła Podstawowa w Kiełpinie)
  • III miejsce: Maja Kreft (Szkoła Podstawowa Nr 2 w Kartuzach)

Opiekę nad wydarzeniem sprawowały p. Ewa Reglińska oraz p. Monika Młyńska, natomiast nad stroną techniczną czuwał p. wicedyrektor Andrzej Karczewski, który przygotował realizację tego spotkania w formie zdalnej.

Nagrody będą oczekiwały na laureatów w sekretariacie SP Nr 2 w Kartuzach (odbiór od 7 maja). Pozostałym uczestnikom oraz nauczycielom - opiekunom wyślemy dyplomy i podziękowania droga elektroniczną.

Gratulujemy zwycięzcom! Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w naszym wydarzeniu i miłą atmosferę!

Dzieci z oddziału 3 latków prezentują pocztówkę.

Przedszkolaki z oddziału 3 latków wzięły udział w wymianie pocztówkowej. Dzieci z ogromnym zapałem i radością, z pomocą wychowawcy stworzyły wspólną pocztówkę, która została wysłana do dzieci z grupy Pszczółki z Przedszkola Publicznego Nr 29 w Szczecinie. Maluszki przy okazji tworzenia pocztówki zapoznały się z tradycyjną formą pisania listów, dowiedziały się co trzeba zrobić aby dany list lub pocztówka dotarły do adresata oraz własnoręcznie "podpisały" pocztówkę, odbijając na odwrocie swój palec. Dzieci z niecierpliwością oczekiwały na pocztówkę zwrotną, a gdy już dotarła, były bardzo zaciekawione, zafascynowane oraz radosne.

Zrzut ekranu podczas debaty zrealizowanej w ramach programu "Złote Szkoły NBP".

W dniu 29 kwietnia w ramach Programu Złote Szkoły NBP w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach zorganizowano Debatę na temat: "Giganci finansów osobistych korzystają z kart płatniczych, czy może płaca gotówką...?". Debata została zorganizowana w formule debaty "za" i "przeciw". Zostały utworzone dwie drużyny trzyosobowe, jedna była zwolennikiem płatności bezgotówkowych, druga opowiadała się za płatnościami gotówką. Drużyny wcześniej otrzymały temat debaty i bardzo solidnie przygotowały się do niej merytorycznie.

Argumenty drużyny "GOTÓWKA":

  • brak możliwości płatności kartą w wielu sklepach i punktach usługowych;
  • ograniczona ilość bankomatów;
  • brak możliwości płatności kartą w mniej rozwiniętych krajach (tj. Afryka, czy Ameryka Południowa);
  • zawodność technologii - przy awarii systemu informatycznego banku lub samego terminala płatniczego brak możliwości płatności kartą;
  • płacąc kartą mamy tendencję do przekraczania założonego budżetu, operując gotówką wydajemy tylko tyle, ile mamy faktycznie pieniędzy w portfelu;
  • niebezpieczeństwo utraty pieniędzy w przypadku utraty karty, przy płatności zbliżeniowej oraz w przypadku zdobycia PINu przez złodzieja karty.

Argumenty drużyny "KARTA":

  • bezpieczeństwo i zdrowie - karty umożliwiają dokonywanie płatności zbliżeniowych, gdzie karta nie ma kontaktu z innymi powierzchniami;
  • BLIK;
  • kartę można dezynfekować;
  • wygoda - nie musimy nosić portfela wypchanego pieniędzmi (który zwraca uwagę złodzieja), za pomocą cienkiej karty możemy przenosić nawet duże sumy pieniędzy;
  • specjalne oferty banków (np. moneyback czy możliwość korzystania z okresu bezodsetkowego przy kartach kredytowych);
  • możliwość efektywniejszego zarządzania swoim budżetem, ponieważ wszystkie wydatki są rejestrowane i możemy je analizować.

Na koniec obserwatorzy zostali poproszeni o opowiedzenie się po jednej ze stron. Jednak wszyscy zgodnie stwierdzili, że zarówno gotówka jak i karta płatnicza ma swoje wady i zalety i dlatego należy łączyć obie formy płatności.

Logo akcji "Światowy Dzień Książki"

23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Jest to uroczystość obchodzona w ponad 100 krajach na całym świecie! To święto autorów, ilustratorów, wydawców, książek, Czytelników i czytelnictwa. 23 kwietnia to nie tylko święto książek i czytelnictwa, ale też, jak sama nazwa wskazuje, dzień praw autorskich. Biblioteka zachęca do celebracji tego święta z wyśmienitą książką w dłoniach. Liczne badania dowodzą, że czytanie redukuje stres i przynosi ukojenie. Stymuluje naszą kreatywność oraz poszerza horyzonty. W końcu również dzięki lekturze możemy podróżować bez ograniczeń! Sięgajmy po książki!

Zadanie specjalne - uwolnij zamkniętą na cmentarzysku książkę i uratuj Święto Książek link do gry online.