Uczniowie z klasy 7 siedzą przy stole i programują za pomocą gry Scottie Go!

Code Week to europejska inicjatywa, w której udział biorą szkoły oraz inne instytucje z ponad 50 krajów całego świata. Jest to akcja, w ramach której świętujemy kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę poprzez programowanie i inne działania związane z technologią. Uczniowie „Dwójki” kolejny rok z rzędu włączyli się w tę akcję. W dniach 17 – 21 października w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika zarówno dzieci z oddziałów przedszkolnych, a także uczniowie z klas 1 – 8 włączyli się w akcję „Dwójka koduje 2022”.

3 latki poprzez zabawę kodowały układając kolorowe piłki na chuście animacyjnej, dzieci przemierzały kolorową, zakodowaną ścieżkę oraz wykonywały zadania na planszach z wykorzystaniem darów jesieni.

4 latki wzięły udział w grze terenowej zawierającej elementy kodowania. W tym celu udaliśmy się do niezwykle urokliwego miejsca na mapie Kartuz – Wyspy Łabędziej. Pierwszym zadaniem było odnalezienie „darów jesieni” pasujących do odpowiedniego kodu. W następnym zadaniu przy pomocy maty dzieci dopasowały odpowiednią ilość liści w odpowiednim kolorze. Na koniec zgodnie z podanym kodem (instrukcją) zaprowadziły jeża do legowiska z liści. Najpierw przedszkolaki same wybierały drogę, a potem zgodnie z poleceniem.

Dzieci z oddziałów zerowych na początek obejrzały film, który wytłumaczył dzieciom co to jest "kodowanie". A następnie realizowały zadania w których musiały według kodu zamalować odpowiednie pola na planszy z których wyszedł "Minionek". Kolejnym zadaniem było "Kodowanie na dywanie" za pomocą kolorowych kubeczków. Dzieci musiały ułożyć kubeczki według wzoru na kartoniku.

Uczniowie klasy 1 w ramach CODEWEEK wykonali dyktando graficzne, obliczali działania matematyczne w zakresie 5 i kolorowali wyniki zgodnie z kodem. Dodatkowo podczas zajęć dzieci kodowały online w „Klikankowie” oraz „Kodowały na dywanie”.

Uczniowie klasy 2 na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej robili własne gry planszowe, w których uczniowie sami kodowali, planowali i przewidywali, samodzielnie tworzyli różne kody stawiając tym samym pierwsze kroki w programowaniu.

Uczniowie klas 7 i 8 podczas zajęć z informatyki udoskonalali swoje kompetencje programistyczne: kodowali obrazkowo, tworzyli proste strony internetowe w języku HTML, a także programowali w języku Scratch i C++. Młodzi programiści zgromadzeni wokół grupy „Algorytmika i programowanie” poznawali tajniki programowania, programowali na planszy za pomocą platformy Scottie Go!, podjęli wyzwanie na platformie „Pix Blocks Programming Challenge”, programowali w batchu oraz języku C++.

Elementy programowania były w tym czasie realizowane nie tylko na typowych zajęciach informatycznych. Uczniowie kodowali nawet na muzyce – uczniowie klas czwartych kodowali muzyczne symbole i instrumenty w formie kolorowanek, natomiast uczniowie z klas 6 – 7 odkodowywali zapis muzyczny (melodię), a następnie grali ją na dzwonkach lub wirtualnym pianinie.

Podczas zajęć geografii uczniowie klasy 7 uzupełniali karty pracy – zawierające tzw. kodowanie na papierze w formie pracy grupowej. Uczniowie bez problemu rozwiązali wszystkie zaplanowane zadania, zarazem rywalizując między sobą.

Dzięki udziałowi w akcji uczniowie mieli okazję rozwijać logiczne, algorytmiczne myślenie, uczyli się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, kształtowali umiejętność pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań. Zajęcia były okazją do twórczego i odpowiedzialnego wprowadzenie dzieci w cyfrowy świat programowania.