W dniach 14 – 18 października w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach zorganizowano CodeWeek 2024. To wydarzenie zgromadziło uczniów z różnych klas oraz oddziałów przedszkolnych, którzy mieli okazję uczestniczyć w różnorodnych zajęciach promujących kodowanie i umiejętności cyfrowe. Dzieci z grupy "Pszczółka Maja" z oddziału przedszkolnego rozpoczęły swoją przygodę z kodowaniem, wykorzystując plastikowe kubeczki do układania "Kubeczkowej wieży" oraz tworzenia kompozycji z darów jesieni. Zajęcia te pozwoliły maluchom rozwijać zdolności manualne oraz uczyły je podstaw sekwencjonowania i logiki. W grupie Misia Uszatka 4 – latki wykorzystały kasztany, szyszki i liście, co sprzyjało rozwijaniu ich kreatywności oraz umiejętności obserwacji i analizy. Przedszkolaki z grupy Bolek i Lolek uczestniczyły w zabawach rozwijających współpracę w grupie i twórcze myślenie. Umożliwiło to dzieciom naukę, że praca zespołowa może prowadzić do ciekawych i nieprzewidywalnych rezultatów.
Uczniowie klasy 1c odkrywali świat programowania bez komputerów, rozwiązując karty pracy oraz zakodowując drogę robota. Dzięki temu dzieci miały okazję rozwijać umiejętności analitycznego myślenia oraz poznawać podstawy algorytmiki. Klasa 2a wzięła udział w zakodowanej grze terenowej "Śladami kartuskich zabytków", która prowadziła ich do Muzeum Kaszubskiego. Uczniowie, rozwiązując zagadki i analizując wskazówki, zdobyli wiedzę o lokalnej kulturze i historii, co pozwoliło im lepiej zrozumieć swoje otoczenie. Ta forma nauki z pewnością wzbudziła w dzieciach zainteresowanie historią regionu i lokalnymi tradycjami. W klasie 3b uczniowie uczestniczyli w zajęciach rozwijających umiejętności analizowania i rozwiązywania problemów. Łączenie różnych technologii w trakcie zajęć sprzyjało rozwijaniu kompetencji cyfrowych, które są niezbędne w dzisiejszym świecie. Klasa 3c z kolei poszukiwała przedmiotów według otrzymanego kodu, tworząc plansze do gier z naturalnych materiałów, co nie tylko rozwijało ich umiejętności logicznego myślenia, ale także pobudzało kreatywność i zdolności manualne.
Na zajęciach logopedycznych uczniowie wzięli udział w aktywności polegającej na pokonywaniu labiryntu z kolorowymi kartonikami, co pomogło im w poprawie wymowy głoski /sz/. Dzieci uczestniczyły w zajęciach plastycznych, tworząc "liścioludki", co rozwijało ich zdolności artystyczne i pozwalało na wyrażenie siebie poprzez sztukę. Podczas lekcji bibliotecznych uczniowie odczytywali zaszyfrowane wyrazy związane z książkami, co nie tylko rozwijało ich umiejętności logicznego myślenia i współpracy, ale także zachęcało do aktywnego korzystania z zasobów biblioteki.
Z kolei na lekcjach informatyki uczniowie klas IV – VII uczestniczyli w projekcie "AI dla oceanów", który łączył naukę kodowania z edukacją ekologiczną, zwiększając świadomość uczniów na temat ochrony środowiska. Uczniowie z klasy 8 podczas "algorytmiki i programowania" tworzyli modele 3D do druku, a klasy 7 budowały roboty z klocków LEGO Mindstorm, które następnie programowały. Takie zajęcia rozwijają umiejętności techniczne oraz kreatywność, a także mogą zainspirować uczniów do dalszego rozwoju w obszarze nauk ścisłych i technologii.
CodeWeek 2024 w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kartuzach to czas pełen kreatywnych wyzwań, który umożliwił uczniom rozwijanie umiejętności kodowania, analitycznego myślenia oraz współpracy. Dzięki różnorodnym formom zajęć uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę, ale również lepiej zrozumieli otaczający ich świat i znaczenie współpracy w nauce. To wydarzenie z pewnością wpłynie na ich przyszły rozwój oraz umiejętności niezbędne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie.