W dniach 23 - 25 października uczniowie klas 7a, 8a, 8b, 8c wraz z opiekunami uczestniczyli w wycieczce po Mazurach i w Wilnie. Pierwszego dnia odwiedziliśmy Zamek w Lidzbarku Warmińskim zwanego Wawelem Północy, jeden z najlepiej zachowanych gotyckich zamków średniowiecznych w Polsce. Następnie udaliśmy się do Gierłoży - głównej kwatery Adolfa Hitlera - nazywanej Wilczym Szańcem. Tutaj mieliśmy okazję zobaczyć bunkry wojskowe, w których podczas II wojny światowej stacjonowali naziści wraz z Hitlerem. Dzień zakończyliśmy wizytą w Mamerkach - dawną Kwaterą Główną Niemieckich Wojsk Lądowych.

Drugiego dnia wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy Wilno - stolicę Litwy. Odwiedziliśmy Stare Miasto, które od 1994 roku wpisane jest na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO: Ostrą Bramę z obrazem Matki Boskiej, Cerkiew Św. Ducha, ratusz i uniwersytet wileński, Muzeum Adama Mickiewicza oraz cmentarz na Rossie. Podziwialiśmy wspaniałą panoramę miasta z Góry Trzykrzyskiej.

Ostatni dzień upłynął nam pod znakiem rejsu po Kanale Augustowskim. Ciekawostką było przepłynięcie śluzą w Przewięzi. Po rejsie dotarliśmy do pięknego sanktuarium w Studzienicznej oraz dawnego Zespołu Klasztornego w Wigrach - zabytkowy obiekt klasztorny z barokowym kościołem oraz pięknym widokiem na jezioro Wigry i okolicę. Pełni wrażeń wrócliśmy do Kartuz. Ten wyjazd na długo zostanie w naszej pamięci.