Uczniowie z klasy 7b siedzą przy komputerach i programują w środowisku Scratch.

Uczniowie "Dwójki" kolejny rok z rzędu włączyli się w akcję "Code Week". W dniach 16 – 20 października w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Kartuzach zarówno dzieci z oddziałów przedszkolnych, a także uczniowie z klas 1 – 8 włączyli się w akcję "Dwójka koduje 2023".

4 latki miały okazję uczestniczenia we wspólnej zabawie "Kolor – kształt", która polegała na klasyfikowaniu i dopasowywaniu na planszy dydaktycznej poszczególnych elementów, koloru do kształtu. W trakcie zajęć przedszkolaki rozwijały podstawowe funkcje poznawcze tj. pamięć, koncentrację uwagi oraz analizę i syntezę wzrokową. Na koniec zajęć dzieci wykonały zadanie na kartach pracy polegające na pokolorowaniu obrazka według podanego kodu.

Do programu "CodeWeek" włączyły się także dzieci z grupy "Bolek i Lolek". Głównym celem podjętych działań i aktywności było rozwijanie u dzieci analitycznego i logicznego myślenia, kształtowanie kreatywności, samodzielności w myśleniu, umiejętności współdziałania w zespole. 5 latki miały do wykonania 4 zadania związane z kodowaniem. W pierwszym zadaniu wykorzystaliśmy kubeczki z jesiennymi symbolami. Układanie wieży na podstawie rysunku schematycznego sprawiło 5 latkom dużo radości. Kubeczki są przestrzenne, wygodne do manipulowania, doskonale rozwijają koordynację wzrokowo ruchową i motorykę małą, a co najważniejsze w swojej prostocie są atrakcyjne dla dzieci. W następnym zadaniu 5 latki układały obrazki z pociętych części. Ta aktywność jest bardzo lubiana w naszej grupie. Układanie puzzli to doskonałe ćwiczenie, które rozwija wyobraźnię przestrzenną dzieci, naturalnie stymuluje rozwój mózgu. To znakomity trening pamięci. Kolejne zadanie polegało na dopasowaniu jesiennego obrazka do odpowiedniego cienia. Zabawa rozwija umiejętność kojarzenia, logicznego myślenia, a także spostrzegawczość. Do wykonania ostatniego zadania wykorzystaliśmy wytłaczanki po jajkach. Uzbierane wcześniej jesienne dary musieliśmy włożyć w odpowiednie miejsce, zgodnie z podanym kodem. Wszystkie przedszkolaki wykonały zadanie poprawnie. To była wspaniała lekcja dziecięcej matematyki ucząca sekwencji i logiki.

Dzieci z zerówki 03 kodowały bez komputera – kodowali na dywanie. Uczniowie z klasy 1b kodowali za pomocą kolorowych kubków oraz kolorowaniu odpowiednich pól według kodu oraz zabawie ruchowej "Skakanie – powtarzanie" na zajęciach z wychowania fizycznego. Uczniowie z klasy 2c w ramach tygodnia kodowania przy pomocy skakanek i kartek stworzyli własną planszę do kodowanie, na której układali figury geometryczne ustawiając na poszczególnych polach kolegów i koleżanki z klasy. Dodatkowo uczniowie wyruszyli z mapą w teren i odnajdowali zaznaczone przy pomocy punktów miejsca. Wykonywali również zadania z kodowania na zajęciach matematycznych oraz informatycznych korzystając z kart pracy oraz stron internetowych takich jak "Scratch" i "code.org".

Podczas zajęć z informatyki uczniowie doskonalili swoje kompetencje programistyczne: kodowali obrazkowo, tworzyli proste strony internetowe w języku HTML, a także programowali w języku C++ w ramach projektu "Liga Niezwykłych Umysłów". Młodzi programiści zgromadzeni wokół grupy "Algorytmika i programowanie" poznawali tajniki programowania, programowali na planszy za pomocą platformy Scottie Go!, konstruowali roboty za pomocą LEGO Mindstorm, projektowali modele obiektów 3d i korzystali z drukarki 3d. Elementy programowania były w tym czasie realizowane nie tylko na typowych zajęciach informatycznych. Uczniowie kodowali nawet na przyrodzie – kodowali używając kierunków geograficznych, a podczas zajęć z plastyki uczniowie mieli za zadanie wg kodu stworzyć jesiennego "Liścioludka".

Dzięki udziałowi w akcji uczniowie mieli okazję rozwijać logiczne, algorytmiczne myślenie, uczyli się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, kształtowali umiejętność pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań. Zajęcia były okazją do twórczego i odpowiedzialnego wprowadzenie dzieci w cyfrowy świat programowania.