Dzieci z oddziałów przedszkolnych (5 latki) siedzą na podłodze i rozwiązują zadania matematyczne.

Miesiąc październik w grupie "Bolka i Lolka" minął na zabawach i nauce o tematyce jesieni. Rozmawialiśmy o tym, czym charakteryzuje się jesienna pogoda oraz o konieczności dobierania ubioru do warunków atmosferycznych. Dowiedzieliśmy się co to jest wiatr, jak powstaje oraz jakie ma znaczenie dla przyrody. O nasze zdrowie zadbaliśmy podczas ćwiczeń gimnastycznych. Dzieci dowiedziały się też, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy i zimowego snu. Umiejętności matematyczne ćwiczyliśmy podczas układania rytmów z kasztanów, żołędzi innych darów jesieni. W oparciu o wspomnianą tematykę dzieci rozwijały swą orientację przestrzenną i uczyły się określać położenie przedmiotu w stosunku do siebie, ale i innego elementu. Dzieci poznały literę "A", "L" oraz "M". Rozwijały percepcję słuchową i wzrokową podczas licznych zabaw i gier. Jesień to wspaniały czas na zabawę i naukę! Zapraszamy do galerii zdjęć.

Uczniowie z klasy 1a siedzą przy stole i wykonują prace plastyczne.

W dniu 27 października uczniowie klasy 1a wzięli udział w zajęciach przyrodniczych w siedzibie Kaszubskiego Parku Krajobrazowego w Kartuzach. Prowadząca p. Joanna Kuśnierz przybliżyła dzieciom temat "Przygotowanie się zwierząt do zimy". Zostały utrwalone pory roku, nazwy zwierząt żyjących w naszych Kaszubskich lasach i ich zmiany w wyglądzie zewnętrznym zachodzące przed zimą. Dzieci poznały nowe pojęcia i słowa związane z lasem, poszerzyły wiadomości dotyczące dokarmiania zwierząt przez myśliwych. Uczniowie aktywnie i z dużym zainteresowaniem uczestniczyli w spotkaniu. Najbardziej jednak spodobały im się zajęcia plastyczne.

Dzieci z oddziałów przedszkolnych (3 latki) wraz z wychowawczynią prezentują się do zdjęcia na tle plakatu "Dzień Kundelka".

25 października Grupa Pszczółka Maja obchodziła Dzień Kundelka. W tym dniu podczas zajęć dzieci miały okazję porozmawiać o miłości do zwierząt, szacunku i pomaganiu im. Przedszkolaki zgłębiły wiadomości na temat wyglądu psa, jego pielęgnacji oraz żywienia. Dowiedziały się, czym różnią się psy rasowe od kundelków. Dzieci chętnie uczestniczyły w zabawach dydaktycznych, wesoło bawiły się przy piosenkach o pieskach, uczestniczyły w zabawach muzyczno - ruchowych, wysłuchały bajek, wierszy, których bohaterem były pieski, wykonały kolorowe prace plastyczne. Nasze przedszkolaki już wiedzą, że każdy pies - kundelek, czy rasowy - zasługuje na uwagę i miłość.

Dzieci z oddziałów przedszkolnych (3 latki) siedzą na podłodze przy drzewie wykonanym z liści.

Dzieci z grupy Miś Uszatek biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Kreatywny Przedszkolak - Kreatywne Dziecko. W październiku, zadaniem dzieci było stworzenie Sensorycznego Drzewa Jesiennego. Przedszkolaki z zadaniem poradziły sobie doskonale, świetnie się przy tym bawiąc. Podczas realizacji pierwszego zadania już dostrzegli, że można stworzyć "coś z niczego".

Uczniowie z klasy 7 siedzą przy stole i programują za pomocą gry Scottie Go!

Code Week to europejska inicjatywa, w której udział biorą szkoły oraz inne instytucje z ponad 50 krajów całego świata. Jest to akcja, w ramach której świętujemy kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę poprzez programowanie i inne działania związane z technologią. Uczniowie „Dwójki” kolejny rok z rzędu włączyli się w tę akcję. W dniach 17 – 21 października w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika zarówno dzieci z oddziałów przedszkolnych, a także uczniowie z klas 1 – 8 włączyli się w akcję „Dwójka koduje 2022”.

3 latki poprzez zabawę kodowały układając kolorowe piłki na chuście animacyjnej, dzieci przemierzały kolorową, zakodowaną ścieżkę oraz wykonywały zadania na planszach z wykorzystaniem darów jesieni.

4 latki wzięły udział w grze terenowej zawierającej elementy kodowania. W tym celu udaliśmy się do niezwykle urokliwego miejsca na mapie Kartuz – Wyspy Łabędziej. Pierwszym zadaniem było odnalezienie „darów jesieni” pasujących do odpowiedniego kodu. W następnym zadaniu przy pomocy maty dzieci dopasowały odpowiednią ilość liści w odpowiednim kolorze. Na koniec zgodnie z podanym kodem (instrukcją) zaprowadziły jeża do legowiska z liści. Najpierw przedszkolaki same wybierały drogę, a potem zgodnie z poleceniem.

Dzieci z oddziałów zerowych na początek obejrzały film, który wytłumaczył dzieciom co to jest "kodowanie". A następnie realizowały zadania w których musiały według kodu zamalować odpowiednie pola na planszy z których wyszedł "Minionek". Kolejnym zadaniem było "Kodowanie na dywanie" za pomocą kolorowych kubeczków. Dzieci musiały ułożyć kubeczki według wzoru na kartoniku.

Uczniowie klasy 1 w ramach CODEWEEK wykonali dyktando graficzne, obliczali działania matematyczne w zakresie 5 i kolorowali wyniki zgodnie z kodem. Dodatkowo podczas zajęć dzieci kodowały online w „Klikankowie” oraz „Kodowały na dywanie”.

Uczniowie klasy 2 na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej robili własne gry planszowe, w których uczniowie sami kodowali, planowali i przewidywali, samodzielnie tworzyli różne kody stawiając tym samym pierwsze kroki w programowaniu.

Uczniowie klas 7 i 8 podczas zajęć z informatyki udoskonalali swoje kompetencje programistyczne: kodowali obrazkowo, tworzyli proste strony internetowe w języku HTML, a także programowali w języku Scratch i C++. Młodzi programiści zgromadzeni wokół grupy „Algorytmika i programowanie” poznawali tajniki programowania, programowali na planszy za pomocą platformy Scottie Go!, podjęli wyzwanie na platformie „Pix Blocks Programming Challenge”, programowali w batchu oraz języku C++.

Elementy programowania były w tym czasie realizowane nie tylko na typowych zajęciach informatycznych. Uczniowie kodowali nawet na muzyce – uczniowie klas czwartych kodowali muzyczne symbole i instrumenty w formie kolorowanek, natomiast uczniowie z klas 6 – 7 odkodowywali zapis muzyczny (melodię), a następnie grali ją na dzwonkach lub wirtualnym pianinie.

Podczas zajęć geografii uczniowie klasy 7 uzupełniali karty pracy – zawierające tzw. kodowanie na papierze w formie pracy grupowej. Uczniowie bez problemu rozwiązali wszystkie zaplanowane zadania, zarazem rywalizując między sobą.

Dzięki udziałowi w akcji uczniowie mieli okazję rozwijać logiczne, algorytmiczne myślenie, uczyli się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, kształtowali umiejętność pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań. Zajęcia były okazją do twórczego i odpowiedzialnego wprowadzenie dzieci w cyfrowy świat programowania.

Dzieci z oddziałów przedszkolnych (3 latki) stoją przed makietą teatru lalek przy Kolegiacie w Kartuzach.

Dzieci z Grupy Pszczółka Maja biorą udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym "Piękna Nasza Polska Cała", którego głównym celem jest kształtowanie postaw patriotycznych dzieci, szacunku oraz poczucia tożsamości narodowej, uwrażliwienie na historię, folklor i tradycję Polski, a także dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki i kultury. W ostatnim czasie przedszkolaki wzięły udział w pieszej wycieczce pt. "Szlakiem historii", w czasie której zwiedziły i poznały pobliskie zabytki naszego miasta. Stworzyły też w sali piękny plakat i kącik o tematyce kaszubskiej, dzięki czemu zapoznały się z tradycją i kulturą naszego regionu.

Uczniowie z klasy 1c siedzą przy stoliku i bawią się cieczą nieniutonowską.

Uczniowie klasy 1c przeprowadzili doświadczenia w ramach wprowadzonej w tej klasie innowacji pedagogicznej "Sensoryczny Pierwszoklasista". Innowacja ma na celu wielostronny rozwój dzieci z wykorzystaniem zabaw sensorycznych odpowiednich do wieku oraz kształtowanie dojrzałości emocjonalnej niezbędnej do radzenia sobie w trudnych i nowych sytuacjach. Jest to narzędzie, które dzięki poznawaniu świata poprzez eksperymentowanie oraz doświadczanie wieloma zmysłami, będzie stymulować u uczniów percepcję wzrokową, słuchową i dotykową, a także rozwijać ich umiejętności motoryczne, zainteresowania, kreatywność oraz wspomagać rozwój mowy i aktywizować komunikację.

Dzieci podczas zajęć poznały na przykład właściwości cieczy nieniutonowskiej. Cechą charakterystyczną tego płynu jest to, że w spoczynku, bez działającej na niego żadnej siły zachowuje się jak zwykła ciecz, ale gdy tylko dostarczymy mu jakąś energię, np. poprzez nacisk, ciecz ta zachowuje się jak ciało stałe. Można ją porównać do bagna lub ruchomych piasków.

Dziecko z oddziału przedszkolnego (4 latki) stoi i rzuca woreczkiem do celu.

Ruch to zdrowie, każdy przedszkolak to wie. Na zajeciach w oddziałach przedszkolnych dzieci zaspokajają naturalną potrzebę ruchu oraz doskonalą swoje sprawności ruchowe. Uczą współzawodnictwa i umiejętności przegrywania w różnych działaniach. Nasze 4 - latki czerpią mnóstwo radości z zabaw ruchowych i rywalizacji. Podnoszą przy tym stan zdrowotny i stwarzają warunki do czynnego wypoczynku.

Uczniowie prezentują książki w fotobudce "Przerwa na Czytanie".

W piątek 21 października uczniowie naszej szkoły wzięli udział w III Międzynarodowej Edycji VII Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w czytaniu na przerwie. Wydarzenie odbyło się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom". Podobnie, jak w ubiegłym roku wielu uczniów przyniosło z domu swoje ulubione książki i czytało je na przerwach międzylekcyjnych. Pozostali uczniowie wypożyczali książki z biblioteki. Powstało dużo spontanicznych "stref czytania": w bibliotece, na korytarzach szkolnych, w klasach. Duże brawa należą się członkom wolontariatu oraz samorządu szkolnego, którzy czytali młodszym kolegom i koleżankom bajeczki i wierszyki na głos.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyłączyli się do akcji i zapraszamy do wspólnego czytania za rok!